Een social media manager zonder (regelmatig updates op) social media. Kan dat wel? Tuurlijk, alles kan. Maar is het ook geloofwaardig? Is het verstandig? Ik doe vol overgave de social media van anderen. Als het om de social media van mijn eigen bedrijf gaat, ben ik er niet veel op te vinden.

 

Het is niet dat er niets gebeurt, maar op de een of andere manier kan ik me er niet altijd toe zetten om op mijn eigen kanalen te posten. Dom, dom, dom natuurlijk. Ik weet dat je zakelijke activiteiten een vlucht kunnen nemen wanneer je online zichtbaar bent en laat zien wat je doet. Veel meer kans dat die leuke opdrachtgever jou vindt voordat jij die opdrachtgever hebt gevonden. Voor 2019 heb ik een goed voornemen: ik wil meer zichtbaar zijn op mijn eigen (zakelijke) social media kanalen.

 

Mijn goede voornemen

Elke dag een blog en postings op verschillende mediakanalen is wat te veel van het goede. In mijn tijd werkzaam als diëtist zei ik altijd tegen mijn cliënten: stel haalbare doelen en knip ze zo nodig op in deeldoelen. Het hoeft niet in één keer helemaal goed te gaan. En gaat het een keer niet zoals gepland, geef dan vooral niet op.

 

Dus ook voor de berichten van Eating Habits geldt: ik stel haalbare doelen voor mijzelf. Eén keer in de twee weken een nieuw blog. Qua social media heb ik een Facebookpagina, Twitter ik onder mijn eigen naam ook zakelijke tweets en heb ik een Instagram account (kunnen jullie gelijk zien dat ik, afgezien van mijn Twitteraccount, een heel goed voornemen heb gekozen voor 2019 😉 ).

 

Op die zakelijke social media kanalen zal ik melden wanneer er iets te melden valt, maar wil ik minimaal 1 keer in de week iets van mij laten horen. Ik weet dat ‘iets’ niet heel erg concreet is, maar ‘iets’ kan van alles zijn: een foto, tekst, filmpje, een link enz.

 

Contentagenda

In mijn Outlookagenda houd ik een contentagenda bij van al mijn opdrachtgevers. Kleine moeite om daarin ook de communicatie activiteiten van Eating Habits in te vermelden.

 

Hoe gebruik ik mijn Outlook agenda daarvoor? Ik maak een nieuwe afspraak aan. Als titel krijgt de afspraak het soort social media (Facebook, Twitter enz) en het soort post (tekst, afbeelding, filmpje, infographic, link enz). Als locatie krijgt de afspraak de directe URL van het betreffende account en in het notitieveld schrijf ik de tekst die ik wil plaatsen of het idee voor de post. Alle opdrachtgevers hebben een andere kleur. Ook de planning voor eventuele blogs krijgen een plekje in de contentagenda.

 

Met een contentagenda heb ik overzicht in wat ik wanneer ik ga posten. Ik plan zoveel mogelijk vooruit. Dat is niet altijd mogelijk, maar als het even kan, scheelt dat heel veel tijd. Zijn de posts en blogs ingepland, dan gaat de afspraak in mijn Outlook agenda van ‘bezet’ naar ‘beschikbaar’. Zo houd ik overzicht in wat ik wel en niet al ingepland heb.

 

Tijdsbesteding

Ik verwacht 2 uur per week zoet te zijn met dit voornemen. Moet haalbaar zijn. Voor mijn blog IndoRotterdammert gaat het ook prima, al heb ik daar bewust geplande rustmomenten in mijn social media activiteiten. Zoals nu bijvoorbeeld is mijn IndoRotterdammert Instagram account even op ‘kerstvakantie’.

 

Maar waar IndoRotterdammert nog steeds mijn hobbyproject is en een plek waar ik naar hartenlust kan oefenen wat wel en niet werkt, is Eating Habits mijn werk. Het wordt dus tijd dat ik de online marketing en communicatie van mijn eigen werk ook serieus ga nemen!

 

Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling en tot in het nieuwe jaar!